Na nedávném mnichovském autosalonu IAA Mobility zaujaly čínské automobilky, které jsou stále častěji vnímány jako silní konkurenti tradičním evropským značkám. Přitom ne tak dávno byly čínské automobilky často opomíjeny kvůli pochybné kvalitě. Dnes se však situace radikálně změnila.
Na nedávném mnichovském autosalonu IAA Mobility zaujaly čínské automobilky, které jsou stále častěji vnímány jako silní konkurenti tradičním evropským značkám. Přitom ne tak dávno byly čínské automobilky často opomíjeny kvůli pochybné kvalitě. Dnes se však situace radikálně změnila.
Německý kancléř Olaf Scholz při zahájení veletrhu vyzval německé výrobce, aby se nebáli čínské konkurence, ale považovali ji za podnět. "Konkurence by nás měla povzbudit, ne vystrašit," prohlásil, poukazujíc na schopnost německého automobilového průmyslu přizpůsobit se změnám, jak tomu bylo v 80. letech s nástupem japonských a v 2000s s korejskými auty.
REKLAMA: Likvidace firmy | i bez účetnictví, tržeb a majetku
Český ministr dopravy Martin Kupka upozornil na potřebu realistických emisních norem Euro 7, aby evropské automobilky měly finanční prostředky na inovace a byly schopny držet krok s čínskými rivaly. "Schopnost konfrontovat, na tom stál úspěch evropského automobilového průmyslu. Tady nás Čína předehnala a je na vývoji technologií, abychom dokázali udržet tempo," uvedl Kupka.
Francoz Luca de Meo, šéf Renaultu a Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), byl ještě konkrétnější. Upozornil, že Čína má v bateriových technologiích dekádu náskok a že tamní automobilky mají obrovskou státní podporu, na kterou nemohou evropští výrobci spoléhat.
Alespoň jedna čínská značka si na veletrhu získala zvláštní pozornost – BYD, soukromá firma podporovaná americkým investorem Warrenem Buffettem. Nejenže její elektromobil Dolphin nabízí konkurenční cenu 29.990 eur, ale také má model Han za 70.000 eur, který soupeří s prémiovými modely jako jsou BMW, Mercedes a Audi. V srpnu se dokonce BYD dostala mezi deset největších výrobců automobilů na světě podle prodeje, přičemž překonala jak Mercedes-Benz, tak BMW.
Mimo to, zákazníci na výstavišti a v centru Mnichova upřednostňovali čínské stánky a chválili estetický design i vysokou kvalitu zpracování. To pouze zdůrazňuje, že čínské automobilky již nejsou vnímány jen jako levná alternativa, ale jako skuteční konkurenti evropským značkám. A to je něco, co by evropské automobilové průmyslu mělo dát k myslení.