Automobilka Volkswagen se ocitá pod tlakem. Šéf koncernu Oliver Blume oznámil nutnost výrazných škrtů, které zasáhnou vývoj, výrobu i distribuci. Odbory jsou rozhořčené a hrozí, že na říjen zorganizují stávku, která by mohla zapojit až půl milionu zaměstnanců.
Volkswagen se nachází ve složité situaci, kdy odbory hrozí stávkou, pokud nedojde k dohodě s vedením. Odborové organizace jsou rozhořčené plánovanými opatřeními, která zahrnují uzavření některých německých závodů. Hrozba stávky, do které by se mohlo zapojit až půl milionu zaměstnanců, by vážně narušila výrobní plány celého koncernu.
Šéf VW Oliver Blume čelí velkému tlaku. V rozhovoru pro deník Handelsblatt zdůraznil, že Volkswagen musí výrazně šetřit, jinak nebude schopen přežít v současném ekonomickém prostředí. „Evropský autoprůmysl, zejména značka Volkswagen, se nachází v mimořádně náročné situaci. Šetřit musíme všude, od vývoje přes výrobu až po distribuci,“ uvedl Blume.
Skupina Volkswagen již loni představila restrukturalizační plán s cílem ušetřit 10 miliard eur do roku 2026. Kvůli zhoršujícím se ekonomickým podmínkám však budou škrty muset být ještě hlubší – až 14 miliard eur. Přesto Blume věří, že koncern dokáže tyto výzvy překonat, a to i díky spolupráci s partnery, jako je Xpeng a Rivian, kteří pomohou s vývojem nových technologií a modelů.
Dalším velkým problémem je elektromobilita, kde Volkswagen zaostává za konkurencí, jako je Tesla. V první polovině roku 2024 prodal koncern o 15 % méně elektromobilů než v předchozím roce, což se negativně promítlo do jeho zisku. Volkswagen bude muset v příštím roce splnit přísnější emisní cíle stanovené Evropskou komisí, jinak hrozí pokuty v miliardách eur.
Blume uznává, že cesta k transformaci automobilky nebude snadná. Kromě škrtů v nákladech bude muset koncern přizpůsobit svůj vývoj novým tržním podmínkám. „Nečekám za to žádné ocenění, mou motivací je odpovědnost za lidi a za skupinu, pro kterou pracuji už třicet let,“ dodal Blume.
Přechod na elektromobilitu je klíčovým úkolem, který VW zatím nedokázal plně zvládnout. Partnerství se společnostmi Xpeng a Rivian má pomoci tento problém řešit, ale otázka zůstává, zda to bude stačit k tomu, aby se Volkswagen dostal zpět na vrchol v konkurenčním boji na globálních trzích.
an má pomoci tento problém řešit, ale otázka zůstává, zda to bude stačit k tomu, aby se Volkswagen dostal zpět na vrchol v konkurenčním boji na globálních trzích.