Poslanec Ing. Pavel Růžička (ANO) interpeloval ministryni obrany Janu Černochovou (ODS) ohledně nákupu pásových bojových vozidel pěchoty (BVP) od švédské společnosti BAE Systems-Hägglunds. Jeho otázky poukazují na netransparentnost, zkreslování informací a nevýhodnost kontraktů pro Českou republiku. I po roce stále chybí odpovědi.
V roce 2023 poslanec Ing. Pavel Růžička (ANO), místopředseda Výboru pro obranu, interpeloval ministryni obrany Janu Černochovou (ODS) ve věci nákupu 210 pásových bojových vozidel pěchoty (BVP) od švédské společnosti BAE Systems-Hägglunds za 52 miliard korun. Růžička formuloval 46 ostrých otázek, které poukazují na netransparentnost a možné nevýhody této zakázky pro Českou republiku. Bohužel, ani po roce občané neznají odpovědi na tyto zásadní otázky.
Netransparentní postup
Růžička ve své interpelaci upozornil na ukončení původního výběrového řízení a zahájení jednání exkluzivně se Švédskem mimo režim zákona o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ). Ptá se, proč nebylo vyhlášeno nové výběrové řízení, které by mohlo vést k nižší ceně zakázky díky soutěži nabídek. Dále ho zajímá, proč byla volba dodavatele omezena pouze na švédskou společnost a zda byly osloveny i jiné státy.
Právní základ a bezpečnostní zájmy
Jednou z klíčových otázek je, na základě jakého právního základu jsou vedena jednání se Švédskem a jaké bezpečnostní zájmy České republiky by mohly být ohroženy, pokud by byl zvolen jiný, více transparentní způsob zadání zakázky. Růžička také poukazuje na možné zapojení dodavatelů do těchto jednání a na to, zda byla dodržena Strategie vyzbrojování a podpory rozvoje obranného průmyslu České republiky do roku 2030.
Zapojení českého obranného průmyslu
Růžička kritizuje preferování státního podniku VOP CZ při realizaci zakázky a ptá se, jakým způsobem bude počítáno zapojení českých společností. Zdůrazňuje, že způsob kalkulace zapojení českých společností by měl být jasný a spravedlivý, a ptá se, zda bude přiměřenost ceny plnění přezkoumána znaleckým posudkem.
Smlouvy na servis a dodávky náhradních dílů
Další významná otázka se týká uzavření smlouvy na servis a dodávky náhradních dílů. Růžička varuje před rizikem tzv. „vendor-lock“ situace, kdy Ministerstvo obrany ztratí manévrovací prostor a bude závislé na jednom dodavateli. To by mohlo vést ke zvýšení nákladů na údržbu techniky. Růžička se ptá, jak má ministerstvo zaručeno, že bude mít silnou vyjednávací pozici při vyjednávání o podmínkách servisní smlouvy.
Hodnota nákladů na životní cyklus
Na závěr se poslanec Růžička ptá na hodnotu komplexních nákladů na životní cyklus vozidel CV90 a jakým způsobem bude Ministerstvo obrany zajišťovat transparentnost těchto nákladů. Odkazuje na Strategii vyzbrojování, která zavazuje ministerstvo ke stanovení těchto nákladů.
Tyto otázky byly projednávány na úterní schůzi Výboru pro obranu, kde se očekávalo, že zástupci ministerstva poskytnou odpovědi. Nicméně, ani po roce nejsou odpovědi na otázky Růžičky veřejně známy. Vývoj této kauzy ukazuje na hlubší problémy v oblasti transparentnosti a efektivity vojenských zakázek, které mohou mít dlouhodobé dopady na obrannou schopnost České republiky.