Němečtí experti z magazínu Focus tvrdě kritizují nejnovější elektrický model Volva. EX30 už podle nich nemá nic společného se švédskou tradicí, kterou byla značka proslulá. Místo bezpečnosti, kvality a prémiového pocitu dostanete auto plné kompromisů a nedostatků. Jak se stalo, že kdysi ikonické Volvo ztratilo svou identitu?
Volvo, kdysi synonymum pro bezpečnost, kvalitu a prestiž, dnes čelí tvrdé kritice. Nejnovější model EX30, který byl nedávno představen, podle německých odborníků z magazínu Focus ztratil veškeré švédské hodnoty, které automobilka v minulosti reprezentovala. Přestože vypadá jako typický švédský vůz, pod povrchem už zdaleka není tím, čím býval.
Historie Volva je plná zvratů. V roce 2010 prodal Ford tuto značku čínskému konglomerátu Geely. Tehdy se mnozí obávali, že Volvo přijde o svou tradiční kvalitu a bezpečnostní standardy. Po počátečním přílivu investic a pozitivních změnách se však zdálo, že obavy byly zbytečné. Volvo dokonce dosáhlo historického milníku v roce 2015, kdy poprvé prodalo více než půl milionu aut ročně.
Jenže naděje na stabilní růst a zachování tradičních hodnot Volva začaly rychle slábnout. V roce 2017 oznámila automobilka, že od roku 2019 přestane vyrábět čistě spalovací motory, a o dva roky později se rozhodla úplně ukončit výrobu benzinových motorů do roku 2030. Tento krok byl přijat s nedůvěrou zejména na trzích, kde dominovaly dieselové motory.
Nejnovější model EX30, první plně elektrický hatchback Volva, představuje radikální odklon od tradic značky. Německý magazín Focus, který tento vůz podrobil důkladnému testu, nešetřil kritikou. Podle jejich názoru je EX30 pouze stínem toho, co Volvo kdysi představovalo. Automobil je plný kompromisů, které degradují jeho užitnou hodnotu a zcela přehlíží potřeby tradiční klientely.
EX30 má například extrémně malé zadní okno, což vyžaduje instalaci kamery, aby bylo možné bezpečně parkovat. Zavazadlový prostor je s kapacitou 234 litrů směšně malý, což je pro vůz této velikosti ostudné. Kabina je sice pohodlná pro cestující vpředu, ale pasažéři vzadu se musí spokojit s velmi omezeným prostorem.
Pohon základní varianty je zajištěn akumulátorem o kapacitě 51 kWh, což je pro vůz vážící více než 1 800 kg nedostatečné. Testovaná verze s pohonem všech kol a výkonem 428 koní se ukázala být ještě problematičtější. Při běžné jízdě na dálnici má spotřebu přes 30 kWh/100 km, což výrazně snižuje reálný dojezd vozu.
Interiér se snaží napodobit design Tesly, což zahrnuje i nutnost nastavování zpětných zrcátek přes palubní menu. Chybí head-up displej, takže řidič musí sledovat rychlost na přístrojovém štítu, což je nejen nepohodlné, ale i nebezpečné. Systém monitorování únavy řidiče pak jen přidává na frustraci.
Cena EX30 začíná na 869 000 Kč, ale testovaná čtyřkolka může snadno přesáhnout 1,3 milionu korun. To je pro mnohé zákazníky příliš vysoká částka vzhledem k tomu, co vůz nabízí. Ačkoliv je EX30 nejrychleji akcelerujícím Volvem v historii, dynamika není to, co by tradiční zákazníky značky zajímalo nejvíce. Bezpečnost, kvalita a prémiový pocit jsou tím, co Volvo vždy prodávalo, a nic z toho nový model nenabízí.
Volvo EX30 je tedy spíše čínským než švédským produktem, a to nejen co se týče původu, ale i filosofie a kvality. Obavy z převzetí automobilky čínskou společností Geely se tak nakonec naplnily, i když s jistým zpožděním. Vypadá to, že Volvo se od svého tradičního obrazu vzdaluje a stává se dalším z mnoha anonymních produktů na trhu.