Automobilka Volkswagen se ocitá uprostřed vážné krize způsobené nízkým prodejem elektrovozů a vysokými náklady na jejich výrobu. Hrozí uzavření belgické továrny a rozsáhlé propouštění.


Automobilový gigant Volkswagen čelí nepříznivým okolnostem, které vážně ohrožují jeho budoucnost. Evropská unie přitom stále více tlačí na automobilky, aby přecházely na elektromobilitu. Tento přechod však přináší řadu komplikací. Slabý prodej elektrovozů a vysoké náklady na jejich výrobu způsobily, že německé automobilce hrozí pokuta od Evropské komise ve výši přibližně 50 miliard korun.

Podle agentury Reuters je dokonce možné, že Volkswagen bude nucen uzavřít svou továrnu Audi v Belgii. Továrna se totiž potýká s nízkými prodeji elektromobilů a s dalšími strukturálními problémy, jako jsou vysoké platy zaměstnanců a logistické náklady. Uzavření závodu by bylo první za posledních 40 let, kdy Volkswagen musel zavřít nějaký svůj výrobní závod.

Dopady na koncern a zaměstnance

Koncern Volkswagen Group, pod který spadají i automobilky Škoda Auto, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini a Bugatti, dosud žádný svůj závod nezavřel od roku 1988. Nyní však hrozí nejen uzavření belgické továrny, ale také rozsáhlé propouštění napříč celým koncernem. Pavel Ryska, ekonom a senior analytik J&T Banky, upozorňuje, že současná situace byla před několika lety zcela nepředvídaná. "Měla to být nepřetržitá expanze vynucená optimistickými politiky a manažery. Nyní však vidíme destrukci kapitálu způsobenou přechodem na elektromobilitu," říká Ryska.

Ekonomické a sociální dopady

Volkswagen investoval miliardy eur do vývoje technologií a modernizace továren, ale slabá poptávka po elektrovozech znamená, že automobilka musí vynaložit další miliardy na uzavření nebo přemístění závodů. Ekonom Lukáš Kovanda z Trinity Bank připomíná, že vysoké náklady práce v Belgii také zhoršují situaci. "Ty jsou až trojnásobné v porovnání s Maďarskem, kde vyrábí čínský konkurent Volkswagenu, automobilka BYD," vysvětluje Kovanda.

Nejasná budoucnost belgické továrny

Továrna v Bruselu, která vyrábí luxusní elektromobily Audi, zaměstnává tři tisíce lidí a ročně produkuje přes 50 tisíc vozidel. I když Audi varovalo, že prodeje za rok 2024 klesnou kvůli nutnosti snížit náklady a zavést nové modely, uzavření továrny zatím není oficiálně potvrzeno. Debaty o alternativním využití fabriky však probíhají.

Tlak na změny

Situace v koncernu Volkswagen Group je napjatá. Šéf odborů ve Škoda Auto, Jaroslav Povšík, nedávno potvrdil, že koncern se připravuje na rozsáhlé propuštění zaměstnanců. Důvodem jsou nejen vysoké investice a problémy s cashflow, ale také zpoždění ve vývoji softwaru, které brzdí uvedení nových elektromobilů na trh.

Volkswagen tedy čelí nelehké situaci, která si vyžádá náročná rozhodnutí a zásadní změny. Pro automobilku i její zaměstnance to bude zkouška odolnosti a schopnosti přizpůsobit se měnícím se podmínkám trhu.

Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.