Šéf Volkswagenu Oliver Blume šokoval zaměstnance, když otevřeně přiznal, že celý koncern čelí ekonomické krizi tak hluboké, že se blíží bankrotu. Je to pouze strategie, nebo reálná hrozba?
Na setkání s 20 tisíci zaměstnanci ve Wolfsburgu způsobil šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume velký rozruch. Hned po svém příchodu byl vypískán, a to ještě předtím, než stačil promluvit. Když pak pronesl větu, že „celý koncern je zralý na restrukturalizaci”, následovalo ještě větší zděšení. Blume totiž použil německý termín „Sanierungsfall”, který se v právním prostředí vztahuje na firmy před bankrotem.
Ekonomická krize hlubší, než se čekalo
Dosavadní obavy se týkaly hlavně značky Volkswagen, hlavního pilíře celého koncernu. Blume však ve svém prohlášení mluvil o skupině jako celku, zahrnující i značky jako Audi, Porsche či Škoda. Podle něj se situace dramaticky zhoršila kvůli poklesu zisků v Číně, kde automobilka letos přijde o dvě třetiny příjmů, a nadměrným nákladům v Evropě.
„Naše auta jsou špičková, ale jejich výroba je příliš nákladná. Pokud nedokážeme vydělávat, nemůžeme přežít,” uvedl Blume. Jako další problém zmínil nerealistickou orientaci na elektrická vozidla, která se zatím nesetkala s očekávaným komerčním úspěchem. „Musíme se přestat snažit vyhovět snům a začít znovu přemýšlet jako byznys,” dodal.
Hrozí masivní změny
Současná situace Volkswagenu vede k řadě opatření, která zahrnují propouštění, uzavírání továren a snížení platů zaměstnanců. To vyvolalo vlnu výstražných stávek a nevoli zaměstnanců, kteří hrozí celostátními protesty.
Vedení Volkswagenu připravuje krizový plán, který má zahrnovat nejen reorganizaci evropských aktivit, ale také změnu strategie na klíčových trzích, jako je Čína. Pokud se situace nezlepší, německý koncern může čelit nutnosti formální restrukturalizace v rámci zákona o úpadku.
Volkswagen v hledáčku kritiků
Blumeho otevřené přiznání vyvolalo nejen kritiku, ale i obavy. Ekonomové i zaměstnanci poukazují na to, že současný model fungování Volkswagenu, postavený na vysokých nákladech a závislosti na regulacích, není dlouhodobě udržitelný. Kritiku sklízí také evropské ekologické regulace, které podle odborníků snižují konkurenceschopnost tradičních výrobců.
Volkswagen se nyní nachází na křižovatce. Zda se mu podaří najít cestu ven z krize, bude záviset na schopnosti vedení provést zásadní změny. Pokud ne, může největší evropská automobilka skutečně čelit osudu, který si zatím málokdo umí představit – bankrotu.