Česká vláda investuje 512 milionů korun do elektromobilů Toyota BZ4X, zatímco domácí Škoda Auto zůstává mimo. Rozhodnutí přichází v rámci plnění evropských předpisů o podpoře nízkoemisních vozidel.
riumf Toyoty, prohra pro Škodu Auto a koncern Volkswagen
Česká vláda se rozhodla investovat půl miliardy korun do nákupu elektromobilů japonské značky Toyota BZ4X. Tento krok, zaměřený na splnění evropských předpisů o podpoře nízkoemisních vozidel, však vyvolává rozporuplné reakce. Na jedné straně jde o vítězství pro spolehlivou japonskou technologii, na druhé straně je to zklamání pro domácí automobilku Škoda Auto, která v očích veřejnosti v souboji s Toyotou a evropskými předpisy ztrácí.
Zakázka v hodnotě přes půl miliardy korun
Ministerstvo financí podepsalo smlouvy na nákup 515 elektromobilů s karlovarskou společností Auto Eder, která zprostředkuje dodávku vozů Toyota BZ4X. Cena jednoho vozu se pohybuje od 654 tisíc korun bez DPH (791 tisíc korun s DPH) až po 695 tisíc korun bez DPH (840 tisíc korun s DPH).
Smlouvy jsou rozděleny na tři rámcové dohody:
Smlouvy jsou rozděleny na tři rámcové dohody:
- 236 vozů za 231,4 milionu korun
- 210 vozů za 203,6 milionu korun
- 79 vozů za 76,7 milionu korun
Proč Toyota?
Toyota BZ4X, která bude dodána přímo z Japonska, zaujala svou cenou i technickými specifikacemi. Její dojezd činí minimálně 270 kilometrů na jedno nabití. Automobily budou mít záruku na pět let nebo 100 tisíc kilometrů, přičemž na baterie je záruka až sedm let nebo 150 tisíc kilometrů.
„Vzhledem k velkému objemu zakázky se podařilo vyjednat množstevní slevu přibližně 35 procent oproti běžné tržní ceně,“ uvedl mluvčí ministerstva financí Ondřej Macura.
Domácí Škoda Auto na vedlejší koleji
Rozhodnutí upřednostnit japonskou Toyotu vyvolalo otázky, proč vláda nezvolila domácí značku Škoda Auto, která je dlouhodobě spojována s českou ekonomikou a průmyslem. Škoda Auto vyrábí elektrické vozy, jako je model Enyaq, ale zdá se, že nabídka Toyoty byla z hlediska ceny i dostupnosti atraktivnější.
Pozadí zakázky: Evropské nařízení a český zákon
Zákon o podpoře nízkoemisních vozidel, který vyžaduje, aby elektromobily tvořily 29 % ve veřejných zakázkách, byl schválen v roce 2020 vládou Andreje Babiše. O rok později jej podpořila i Sněmovna, a to i díky podpoře tehdejšího pirátského ministra Ivana Bartoše.
Reakce veřejnosti a odborníků
- Ekologové: Schvalují krok směrem k nízkoemisní budoucnosti.
- Průmysl a veřejnost: Kritizují, že domácí automobilka Škoda Auto nebyla více podporována.
- Zaměstnanci Správy železnic: Už mají zkušenosti s elektromobily a vítají rozšíření vozového parku.
Zkušenosti uživatelů a infrastruktura
Zaměstnanci Správy železnic už nyní využívají elektromobily a plánují rozšíření dobíjecích stanic po celé republice. „Infrastruktura je připravená. Klíčové bude, aby uživatelé pochopili rozdíly v používání elektromobilů oproti vozům se spalovacím motorem,“ uvedl Pavel Krýsl ze společnosti Auto Eder.
Shrnutí: Výhody a výzvy tohoto rozhodnutí
Výhody:
- Úspora díky množstevní slevě.
- Moderní a ekologická vozidla, která splňují evropské normy.
- Podpora ekologického rozvoje infrastruktury.
Výzvy:
- Nedostatečné zapojení domácího průmyslu.
- Potenciální obavy uživatelů z přechodu na nový typ pohonu.
Česká vláda sázkou na Toyotu ukazuje orientaci na splnění evropských ekologických cílů, ale otázkou zůstává, zda podobná rozhodnutí nezanechají hluboké stopy v podpoře domácího průmyslu a ekonomiky.