Seznam Zprávy přinesly odhalení o tom, že pokuty nejsou jen prostředkem k bezpečnosti na silnicích, ale také strategickým nástrojem k plnění státního rozpočtu. Důkazy a svědectví odhalují tlak na policisty, aby sbírali pokuty za každou cenu. Přesto policejní vedení trvá na tom, že o „hon na lidi“ nejde.
Seznam Zprávy tento týden odhalily šokující praktiky uvnitř české policie, kde pokuty slouží jako více než jen nástroj ke zlepšení bezpečnosti na silnicích – jsou také důležitým prostředkem k naplňování státní kasy. Interní dokumenty, svědectví a komunikace mezi policejními šéfy a hlídkami, které Seznam Zprávy získaly, potvrzují, že policisté napříč republikou čelí systematickému tlaku na co nejvyšší výběr pokut, aby splnili stanovené „plány“.
Nástěnky na policejních služebnách jsou plné barevných tabulek, které ukazují úspěšnost jednotlivých oddělení – od výběru pokut po počet kontrol řidičů. Například v Jihomoravském kraji jsou oddělení se slabšími výsledky zvýrazněna červeně, zatímco rekordmani, jako jsou Šlapanice, svítí zelenou. Podle jednoho anonymního svědka zevnitř policie jsou takto jednotlivá oddělení neustále srovnávána, a výkony v podobě uložených pokut se pečlivě sledují.
Policisté tvrdí, že kvůli tlaku zhora jsou nuceni zaměřovat se na snadné přestupky – jako třeba nedodržení stopky nebo telefonování za volantem – a honit se za počty, které jim zajistí splnění kvót. Jak potvrdil Martin Červenka, zástupce vedoucího oddělení v jihočeském Písku, „policisté se dnes mění na stroje na dávání pokut.“ Tento tlak vedl dokonce k organizaci protestu, při němž policisté plánují místo pokut raději udílet domluvy, aby upozornili na nepřiměřené nároky vedení.
Oficiálně však policejní prezidium odmítá, že by na vybírání pokut existoval jakýkoliv tlak. Mluvčí Jozef Bocán tvrdí, že pokuty nejsou a nesmí být měřítkem výkonnosti policie, a pokud někdo takto postupuje, jde prý o „rozpor s postojem vedení Policie České republiky.“
Nicméně důkazy a svědectví mluví jinak. Policisté přiznávají, že tlak zvyšuje frustraci v jejich řadách, a obávají se o dopady na bezpečnost silnic. „Je mi trapně, když musím pokutovat za maličkosti, jen abychom splnili tabulky,“ uvedl policista z jižní Moravy. Dodal, že na konci směny, když limity nejsou splněny, jednoduše stojí u křižovatek, kde si mohou být jisti, že pokuty rozdají.
Celý systém podle kritiků škodí nejen policistům, ale i občanům, kteří se na silnicích stávají snadným cílem. Někteří policisté dokonce naznačují, že čárkový systém, který se interně používá, vede k cílenému zaměření na ty nejsnazší přestupky, místo aby skutečně přispíval k bezpečnosti na silnicích.
Vedení policie se sice distancuje, ale situace na různých odděleních ukazuje, že na „hon za pokutami“ a přidělování sankcí je často kladený mnohem větší důraz, než si veřejnost může představit.