Skupina PPF, pod vedením Jiřího Šmejce, hlásí finanční ztráty v řádu stovek milionů eur v souvislosti s odchodem z Ruska po invazi do Ukrajiny.
Skupina PPF, pod vedením Jiřího Šmejce, hlásí finanční ztráty v řádu stovek milionů eur v souvislosti s odchodem z Ruska po invazi do Ukrajiny. Bez těchto událostí by finanční výsledky skupiny za předešlý rok překonaly výdělky z období před pandemií covid-19. Skupina za minulý rok zaznamenala čistý zisk 140 milionů eur (přibližně 3,36 miliardy Kč), což je o 49 procent méně než v předchozím roce. Aktiva skupiny se za stejný období snížila o 5,5 procent na 39,9 miliardy eur (960 miliard Kč).
"Tyto výsledky svědčí o síle a pružnosti naší skupiny. Naše dobře diverzifikované portfolio nás ochránilo před složitými geopolitickými situacemi," řekl Šmejc a zdůraznil, že rozhodnutí opustit Rusko bylo nepochybně správné. "Existují určité principy, které jsou důležitější než malé rozdíly ve výdělcích. Rychlé provedení tohoto kroku bylo klíčové," dodal.
Šmejc dále upozornil, že skupina PPF bude nadále investovat do sektorů, kterým rozumí, například telekomunikace, média, finanční služby a e-commerce. Součástí strategie PPF je také aktivní účast v představenstvech společností, do kterých skupina investuje. "Charakter PPF se nemění, náš záměr je výrazně ovlivňovat dění ve společnostech, které dlouhodobě vlastníme," upozornil.
Podle Šmejce je nyní k dispozici více investičních příležitostí. Nicméně očekával, že se aktuální situace více promítne do cen aktiv. PPF se v současné době zaměřuje na televizní a bankovní sektor. "Bude záležet na tom, kam se ceny aktiv pohnou," dodal a uvedl, že skupina PPF zvýšila počet analytiků, právníků a investičních ředitelů, kteří ročně hodnotí přibližně 50 investičních nápadů.
V posledních 18 měsících se skupina PPF zaměřila na obchodní partnerství a akvizice, především v Evropě. Mezi výsledky tohoto úsilí patří vstup do německé mediální společnosti ProSiebenSat.1 Media a polského InPostu, který provozuje evropskou síť samoobslužných výdejních boxů a logistických center pro e-commerce. Investice do InPostu je podle Šmejce důkazem expanze na západní evropské trhy, jelikož firma působí mimo Polska také ve Velké Británii a Francii.
Šmejc v České republice vidí potenciál v kvalifikovaných pracovnících s kombinací kreativity a schopností udržet základní operace pohromadě. Upozornil však, že dlouhodobě nízká nezaměstnanost není pro ekonomický rozvoj optimální a že české ekonomice chybí vyšší stupeň digitalizace, problém, se kterým se potýká celá Evropa.
Skupina PPF působí ve 25 zemích v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do telekomunikací, médií, finančních služeb, e-commerce, biotechnologií, nemovitostí a strojírenství. Korporátní vlastnickou a řídicí strukturu má skupina PPF v Nizozemsku. Majoritním vlastníkem byl až do své smrti před dvěma lety nejbohatší Čech Petr Kellner. V září minulého roku, po schválení dohody o rozdělení Kellnerovy pozůstalosti, získala majoritní podíl ve výši 98,93 procenta na společnosti PPF Group manželka Renáta a jeho čtyři děti.