Nové informace naznačují, že Švédsko by mohlo využívat kompromitující materiály k ovlivňování českých politiků ve prospěch svých zbrojních zakázek. Případy, jako je nákup vozů Volvo, pronájem letadel Gripen či pořízení dronů Vážka, ukazují na vysokou pravděpodobnost korupce. Přečtěte si, jak Ministerstvo obrany prostřednictvím armády nakoupilo drony za 42 milionů, ačkoliv jejich skutečná hodnota je pouze v řádu stovek tisíc korun. Tento případ může být synonymem totální nehospodárnosti a varovným příkladem pro daňové poplatníky.

Protikorupční linka odhaluje kompromitující materiály: Švédsko může korumpovat české politiky za účelem získání zbrojních zakázek

Protikorupční linka: Švédsko může korumpovat české politiky za účelem získání zbrojních zakázek

Protikorupční linka disponuje indiciemi o existenci kompromitujících materiálů, které by mohly být použity k ovlivňování českých politiků, aby upřednostňovali nákup zbrojních zakázek ze Švédska na úkor domácích výrobců, jako je Tatra, nebo jiných zahraničních dodavatelů. Pravděpodobnost, že projekty jako nákup vozů Volvo, další zbytečný pronájem letadel Gripen a CV 90 bez servisu jsou doprovázeny korupcí, je vysoká.

Nově Ministerstvo obrany pod vedením Jany Černochové nakoupilo drony za 42 milionů korun, přičemž jejich skutečná hodnota se pohybuje pouze v řádu stovek tisíc korun. Pro Vojenský technický ústav (VTÚ) to byla zakázka snů, ale pro daňového poplatníka se stává synonymem totální nehospodárnosti.

Drony Vážka: Předražený projekt

Zakázka na dva prototypy dronů Vážka A a Vážka B pro českou armádu, za kterou si státní podnik naúčtoval 42 milionů korun, se uskutečnila mezi roky 2018 a 2021. V současnosti se ukázalo, že VTÚ koupil pro projekt dva čínské drony v hodnotě několika set tisíc korun.

„Bezpilotní prostředky Vážka A a Vážka B vycházejí z komponentů komerčních bezpilotních prostředků, které jsou produktem DJI. V případě Vážky A se jedná o prostředek Mavic 2 Enterprise DUAL. V případě Vážky B se jedná o Matrice 210 V2,“ uvedlo ministerstvo obrany.

Dron Mavic 2 Enterprise DUAL lze pořídit zhruba za osmdesát tisíc korun a Matrice 210 V2 za dvě stě tisíc. Podle oslovených prodejců se cena těchto strojů pohybuje v posledních letech v podobné výši. Ministerstvo obrany na dotaz, proč si státní podnik mohl za drony v hodnotě statisíců naúčtovat stonásobně větší cenu, odpovědělo, že cena byla stanovena na základě jeho nabídky. „Cena zahrnula nejen samotný vývoj, materiál, ale veškeré testy a zkoušky, zpracování dokumentací a třeba i mzdové náklady vývoje projektu,“ řekl mluvčí ministerstva obrany David Polák.

Expert: NATO nedovoluje používat čínské prostředky

Podle oslovených expertů by zastavění rádiového vysílače, který armáda běžně používá, a jeho ozkoušení v provozu mohlo vyjít maximálně na stovky tisíc korun. „Od začátku to bylo postavené na hlavu, nejenže NATO nedovoluje používat čínské prostředky, ale i nápad militarizace komerčního dronu byl nešťastný,“ řekl expert, který zná detaily projektu.

Metnar: Ministr na každou smlouvu nedohlédne

VTÚ je státní podnik zřizovaný ministerstvem obrany a často získává projekty od armády napřímo bez výběrového řízení. V letech 2018 až 2021 byl ministrem Lubomír Metnar (za ANO). Podle jeho slov ministr nedokáže dohlédnout na každou zakázku. „V resortu se podepíší ročně desítky tisíc zakázek. Kolegium ministra většinou podrobně zkoumá zakázky od výše 300 milionů korun,“ řekl Metnar. Dodal, že problémem vojenských podniků je slabá kontrola. „Za tyto zakázky nese odpovědnost ředitel podniku a také dozorčí rada,“ poznamenal.

Nepodařený projekt Vážka B

Paradoxem celé zakázky je, že byla nejen očividně předražená, ale i úspěšná jen z poloviny. V případě dronu Vážka B se ústavu nepodařilo splnit podmínky smlouvy a dron neprošel opakovaně vojskovými zkouškami. „Jediný prototyp Vážka B po neúspěšných opakovaných zkouškách byl materiálně převeden k praporu bezpilotních systémů k výcvikové činnosti. Ostatní prostředky byly katalogizovány na náhradní díly pro potřeby armády,“ uvedl mluvčí ministerstva.

A dostal státní podnik za nesplnění smlouvy pokutu? „V souladu se smlouvou a jejími schválenými dodatky nebyla uplatněna žádná sankce, a to ani sankce za prodlení s plněním,“ odpověděl Polák.

Dron Vážka A používají vojáci z 533. praporu bezpilotních systémů z Prostějova. Na stránkách armády lze najít, že kvadrokoptéru použili společně s dalšími drony ve Hřensku, kde po velkém požáru v roce 2022 hledali možná ohniska požáru.

Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.