Švédsko čelí kritice za změny v přístupu k imigraci a digitální výchově. Země, která kdysi propagovala otevřenost a technologie, nyní zavádí restrikce a omezuje používání digitálních zařízení ve školách.

Pokrytectví Švédska: Změna přístupu k imigraci a digitální výchově

Švédsko, kdysi považované za vzor otevřenosti a pokrokových vzdělávacích metod, se ocitá pod palbou kritiky za změnu svých postojů. Země, která dříve propagovala imigraci a digitální výchovu jako nezbytné kroky pro moderní společnost, nyní mění kurz a staví se proti tomu, co sama kdysi považovala za vzory pro celou Evropu.

Změna postoje k imigraci

Švédsko v minulosti patřilo mezi největší zastánce otevřených hranic a vítalo imigranty z celého světa. Tato politika byla široce prezentována jako model pro další evropské země. V současnosti však vláda mění směr a staví se do pozice protiimigračního státu. Tento přerod vyvolává v Evropě mnoho otázek. Mnozí kritici poukazují na to, že země, která tak intenzivně podporovala migrační vlny, se nyní snaží distancovat od problémů, které s tímto postojem přicházely.

Problémy s digitální výchovou

Stejně tak je nyní Švédsko kritizováno za svůj dřívější postoj k digitálním technologiím ve školství. V minulosti bylo průkopníkem progresivní výchovy, kdy již děti v mateřských školách dostávaly tablety a školáci běžně využívali počítače při výuce. Tento přístup byl prezentován jako inovativní a žádoucí. Nyní však švédská vláda sama uznává, že nadměrné používání digitálních zařízení vede k vážným zdravotním problémům u mládeže.

Švédsko čelí krizi mladé generace

Podle nejnovějších studií nadměrný čas strávený u obrazovek způsobuje nejen fyzické, ale i psychické problémy. Ministr sociálních věcí a veřejného zdraví Jakob Forssmed varuje, že švédská mládež není schopna zvládat základní dovednosti, jako je práce s nůžkami nebo lezení na strom, protože jsou většinu času připoutáni k mobilním telefonům. Podle něj je také znepokojivý nárůst zdravotních problémů, které byly dříve spojeny s dospělými, ale nyní postihují i děti.

Z tohoto důvodu se vláda rozhodla zavést přísná opatření a omezit používání digitálních zařízení ve školách. Nově se navrhuje plošný zákaz mobilních telefonů během celé školní docházky, včetně přestávek. Tento zákaz by měl být zakotven v zákoně, aby ho školy musely důsledně dodržovat. Zpráva Švédského úřadu pro veřejné zdraví doporučuje, aby děti do dvou let netrávily žádný čas u obrazovek a děti starší by měly mít maximálně několik hodin denně na digitálních zařízeních.

Dopady digitálního světa

De-digitalizace, tedy snaha o omezení času stráveného u digitálních zařízení, má v Švédsku velký ohlas. Tento krok je však pro některé problematický, zejména pro školy, které jsou na digitálních platformách závislé. Například studenti gymnázia Sodra Latins upozorňují, že jejich rozvrhy a důležité informace jsou zveřejňovány v Microsoft Teams, a absence mobilního telefonu by jim mohla způsobit problémy.

OECD upozorňuje, že digitalizace ve vzdělávání přináší jak výhody, tak i výzvy. Zatímco nabízí nové možnosti vzdělávání a spolupráce, přináší i rizika, která se týkají času stráveného na obrazovkách a ochrany soukromí dětí.


Švédsko, kdysi vzor progresivní politiky a digitální výchovy, nyní čelí důsledkům svých rozhodnutí. Země, která v minulosti propagovala inovace a otevřenost, se nyní snaží napravit škody, které její politika způsobila. Otázkou zůstává, zda tyto kroky přijdou včas a zda budou dostatečné k tomu, aby ochránily mladou generaci před dalšími negativními dopady.


Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.