Zločinné duo Jan Výmola a Lukáš Vinař dokázalo kradená Ferrari z celé Evropy přeměnit na legální vozy s falešnými doklady. Jejich příběh plný podvodů, padělků a luxusních aut odhaluje, jak snadno lze oklamat úřady a prodat neexistující vozy za miliony.

Podvodníci Jan Výmola a Lukáš Vinař řádí po Evropě

Jan Výmola: Podvodník s neexistujícími Ferrari

Jan Výmola, který má za sebou již šest odsouzení za různé podvody, hraje v tomto příběhu klíčovou roli jako hlavní prodejce neexistujících luxusních vozů. Jeho specialitou se staly neexistující italské sportovní vozy značky Ferrari. Výmola dokázal prodat tři Ferrari, která vůbec neexistovala, za úctyhodných 27 milionů korun.

Výmola tvrdil, že všechna prodaná Ferrari skutečně existovala a že je obdržel od svého obchodního partnera z Portugalska. Detektivové však díky identifikačním číslům vozů (VIN) odhalili, že tato Ferrari byla ukradena po celé Evropě, změněna několikrát jejich identifikační čísla a následně prodána třem nic netušícím kupcům. Po odhalení podvodu se ukázalo, že Ferrari 812 Superfast nakonec zcela zmizelo, když bylo rozebráno na náhradní díly.

Lukáš Vinař: Expert na legalizaci kradených vozů

Lukáš Vinař, vystupující jako podnikatel v oblasti pronájmu luxusních vozů, sehrál v celé operaci neméně důležitou roli. Vinař se zaměřil na legalizaci a registraci kradených vozů s využitím padělaných dokladů. V jeho nenápadném průmyslovém areálu v pražské čtvrti Točná se nacházela kancelář vybavená vším potřebným pro výrobu falešných dokumentů.

Vinařova firma nabízela na webu pronájem luxusních vozidel, například oranžového Lamborghini Gallardo za 26 tisíc korun na den nebo Ferrari California za 20 tisíc korun na den. Podle detektivů však Vinař vedl i paralelní podnikání, při kterém z kradených luxusních vozů dělal vozy, které se legálně mohly pohybovat po silnicích. Policie zjistila, že Vinař řídil legalizaci luxusních vozidel pocházejících z trestné činnosti prostřednictvím spřátelených osob a společností.

Příkladem Vinařovy činnosti je případ Ferrari 812 Superfast, které bylo po odcizení třikrát přečíslováno a prodáno třem různým kupcům. Nakonec bylo rozebráno na náhradní díly a použito k opravě jiného havarovaného Ferrari stejného typu. „Sešité“ auto pak Vinař zaregistroval na českých úřadech jako nové.

Další případ zahrnuje Ferrari Portofino, které bylo rozděleno na dvě jiná havarovaná auta a zaregistrováno jako nová na základě padělaných certifikátů. Vinařova skupina rovněž žonglovala s identitami vozů dlouhodobě, což zahrnovalo odstraňování identifikačních štítků a používání falešných dokumentů.

Pavel G.: Padělatel s vlastní kanceláří

Dalším důležitým členem skupiny byl padělatel Pavel G., který měl v areálu na Točné vlastní kancelář vybavenou razítky a přístroji na výrobu falešných dokumentů. Pavel G. měl na starosti výrobu padělaných certifikátů a dalších dokumentů potřebných k legalizaci kradených vozů. Policie ho stíhá společně s Vinařem za padělání a registraci vozidel na základě falešných dokumentů.

V roce 2021 byl Pavel G. již odsouzen za padělání vysvědčení a vysokoškolských diplomů. Jeho hlavní úspěchy však spočívaly v padělání certifikátů potřebných k registraci vozidel, což mu umožnilo zaregistrovat auta, která automobilky vůbec nevystavují.

Jan Výmola a Lukáš Vinař se svými spolupracovníky vytvořili sofistikovanou síť, která umožňovala kradeným luxusním vozům brázdit silnice s falešnými identitami. Díky padělaným dokladům a úplatkům se jim podařilo obelstít úřady a prodat neexistující nebo kradené vozy nic netušícím kupcům. Jejich příběh odhaluje znepokojivou skutečnost, že s dostatečně propracovaným systémem padělání je možné v Česku legálně provozovat i vozy pocházející z trestné činnosti.

Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.