Banky po letních povodních slibovaly, že odklad splátek hypoték postižených klientů nebude mít na jejich záznam v registrech negativní dopad. Praxe ale ukazuje opak – odklady se do registrů dlužníků zapisují a mohou snížit bonitu žadatelů o nové úvěry. Některé banky přidávají vysvětlující poznámku, jiné nikoli.

Odklad splátek kvůli povodním se do registrů stejně propíše. Banky už evidují stovky záznamů

Odklady s příznakem „povodeň“? Jen kosmetická úleva

České banky již zaevidovaly stovky klientů, kteří si po červnových a červencových záplavách odložili splátky svých hypoték či spotřebitelských úvěrů. Ačkoli instituce při slibech zdůrazňovaly, že záznam nebude „negativní“, samotný fakt odkladu se v registrech objeví pokaždé. „Obecně si neumím představit, jak by banka dokázala nereportovat cokoliv do registru,“ říká hypoteční specialista Tomáš Rusňák. Podle něj zůstane na budoucím posouzení bank, zda zápis považují za rizikový.

Česká spořitelna uvádí, že klienty s odkladem označuje zvláštním kódem, který upozorňuje na živelnou pohromu. „Nejde o negativní příznak, ale o specifický odklad splátek,“ vysvětluje mluvčí Filip Hrubý. Podobnou praxi zavedla Raiffeisenbank, která nabízí pozastavení splátek až na šest měsíců. „Klienti postižení povodněmi nebudou v registru vedeni s negativním příznakem,“ potvrzuje mluvčí Tereza Kaiseršotová.

Air Bank však žádné benevolentní kódy nepoužívá. „Pokud je klient v prodlení, musíme jej reportovat standardně,“ říká mluvčí Michal Kuzmiak. Stejný postup zatím volí i Komerční banka, která zdůrazňuje, že změna reportování by vyžadovala širší shodu celého bankovního trhu.

Dopad na budoucí úvěry

Hypoteční poradci varují, že odklad je pro klienta „poslední možností“. „Nemusí jít o negativní záznam, ale samotná existence odkladu bonitu vždy zhoršuje,“ zdůrazňuje Miroslav Majer, šéf platformy Hyponamíru.cz. Petr Jermář z portálu banky.cz připomíná paralelu s pandemií covidu‑19: „Odklady sice proběhly bez sankcí, ale později zkomplikovaly některým lidem nové úvěry.“

Existují i jiná řešení

Banky nabízejí i alternativy, například konsolidaci či prodloužení doby splatnosti bez oficiálního odkladu. „Pokud to jen trochu jde, dál splácejte a odklad využijte až v krajním případě,“ radí Rusňák. Marián Drgo, hypoteční specialista, doplňuje: „Proces schvalování je sice z velké části automatizovaný, ale na konci sedí člověk –⁠ a tomu je vždy možné situaci vysvětlit.“

Klíčové rady pro postižené povodněmi

  1. Zvažte odklad opravdu pečlivě. Bonitu vám sníží už samotný zápis, i když nebude označen jako negativní.

  2. Zeptejte se banky na detailní podmínky. Některé instituce umí přidat kód „živelná pohroma“, jiné ne.

  3. Hledejte alternativy. Konsolidace nebo navýšení splatnosti může být šetrnější.

  4. Dokumentujte škody. Při jednání s bankou nebo pojistitelem pomůže mít fotografie a znalecké posudky.

  5. Připravte se na budoucnost. Každý další úvěr může být kvůli dnešnímu odkladu dražší či hůře dostupný.

Odklad splátek může krátkodobě ulevit, ale pro zasažené domácnosti často představuje dvojsečný meč. Banky sice nabízejí pomocnou ruku, nicméně cestu k dalším úvěrům mohou paradoxně ztížit právě záznamy, které touto pomocí vznikají.

Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.