V případě Česka, kde je automobilový průmysl také významným sektorem ekonomiky, by měl být tento vývoj také zdrojem obav.
Přestože je Volkswagen největší automobilkou na světě, své postavení získal v éře, kdy bylo auto symbolem nezávislosti a svobody. Dnes se ale situace rychle mění a auto je spíše vnímáno jako zdroj znečištění a nepříjemnosti v přeplněných městech. Důsledky této změny ve vnímání auta jsou nyní na Volkswagen velmi tvrdě dopadající.
Podobně jako Nokia, která byla před lety světovým lídrem v mobilních telefonech, Volkswagen se zdá být překvapen rychlostí, s jakou se svět mění. Přestože automobilka investuje miliardy do vývoje elektrických vozů, zdá se, že to stále není dostatečné k tomu, aby udržela krok s rychle se měnícím trhem.
Důsledky tohoto vývoje jsou obzvláště znepokojivé pro Německo, kde je automobilový průmysl klíčovým sektorem ekonomiky. Pokud by Volkswagen skutečně zkolaboval, mělo by to závažné dopady nejen na německou ekonomiku, ale i na sociální strukturu země. Přestože by krach Volkswagenu zasáhl pouze malý podíl německých měst, dopad by byl hluboký a dlouhotrvající.
Je třeba se ptát, zda Německo a Evropa jako celek nejsou příliš závislé na automobilovém průmyslu a zda by neměly více investovat do dalších odvětví, jako je výroba čipů a technologie. Jistě, takový přechod by byl bolestivý, ale možná by také přinesl nové příležitosti pro ekonomický růst a inovace.
Zejména by bylo důležité zvýšit investice do výzkumu a vývoje a zaměřit se na vývoj nových technologií a služeb, které by mohly nahradit tradiční automobilový průmysl. Ve světě, kde se stále více lidí přesouvá do měst a kde se mobilita stává stále více digitalizovanou a sdílenou službou, je důležité, aby Evropa byla připravena na tuto změnu.
V případě Česka, kde je automobilový průmysl také významným sektorem ekonomiky, by měl být tento vývoj také zdrojem obav. Podobně jako Německo, i Česká republika by se měla zaměřit na diverzifikaci své ekonomiky a podporu inovací a výzkumu v jiných odvětvích. Je důležité, aby byla Česká republika připravena na budoucí změny a aby se dokázala přizpůsobit nové realitě, kde tradiční automobilový průmysl už nebude tím, co byl v minulosti.