Podle odborníků přinášejí youtubeři a další influenceři na sociálních sítích často negativní vliv na společnost. Demoralizují mládež, vedou je k hazardním hrám a prezentují život nereálně, což může mít nepříznivé důsledky. Jejich obsah často zahrnuje bláznivá videa, vlogy ze života nebo rady ohledně investování, což může být zavádějící.
- Jon Marianek (Jan Mariánek) - 33 mil. Kč, 945 tisíc sledujících
- Tary (Taras Povoroznyk) - 30 mil. Kč, 1,39 mil. sledujících
- FIZIstyle (Filip Zima) - 27,5 mil. Kč, 1,1 mil. sledujících
- Ondřej Koběrský - 23 mil. Kč, 83 tis. sledujících
- Mikýř (Martin Mikyska) - 20 mil. Kč, 374 tis. sledujících
- Erik Meldik - 17 mil. Kč, 252 tis. sledujících
- Agraelus (Vojtěch Fišas) - 16 mil. Kč, 631 tis. sledujících
- MenT (Jan Macák) - 15 mil. Kč, 1,54 mil. sledujících
- Xnapy (Petr Jirák) - 13,5 mil. Kč, 107 tis. sledujících
- Stejk (Jakub Steklý) - 12 mil. Kč, 1,34 mil. sledujících
Podle expertů z oboru psychologie mají influenceré negativní vliv na vývoj dětí a mládeže. Dle statistik často propagují produkty poškozující zdraví, jako je nezdravá výživa, a podporují firmy využívající MLM schémata na principu Ponziho schématu. Tento druh propagace může vést k demoralizaci mládeže a k nesprávnému vnímání zdravého životního stylu a finanční gramotnosti.
Odhady příjmů
1. Jon Marianek (Jan Mariánek)
- Věk: 25
- Příjmy: 33 milionů korun
- Sledující: 945 tisíc
- Popis: Jon Marianek se dostal na výsluní díky spolupráci s americkými YouTube hvězdami Jake Paulem a Loganem Paulem. Prodává "American dream" a letos si výrazně polepšil oproti loňsku.
2. Tary (Taras Povoroznyk)
- Věk: 31
- Příjmy: 30 milionů korun
- Sledující: 1,39 milionu
- Popis: Tary vydělává značné částky díky svému nápoji TARY drink, který je zaměřený na děti, a také prostřednictvím svého kanálu, merchu a setkávání s fanoušky.
3. FIZIstyle (Filip Zima)
- Věk: 24
- Příjmy: 27,5 milionu korun
- Sledující: 1,1 milionu
- Popis: FIZIstyle cílí na děti svým bláznivým projevem a popularitu mu zvyšuje FIZI Drink. Letos si vydělal o tři miliony korun více než loni.
4. Ondřej Koběrský
- Věk: 31
- Příjmy: 23 milionů korun
- Sledující: 83 tisíc
- Popis: Nejvýdělečnější český tvůrce na platformě Patreon, kde vysvětluje základy investování. Partnerství s investiční aplikací XTB mu také přináší značné příjmy.
5. Mikýř (Martin Mikyska)
- Věk: 30
- Příjmy: 20 milionů korun
- Sledující: 374 tisíc
- Popis: Komik a vítěz reality show Survivor, který vydělává z HeroHero, YouTube a partnerství s různými firmami. Projekt "Jediný rozhovor v O2 aréně" mu také výrazně pomohl.
6. Erik Meldik
- Věk: 38
- Příjmy: 17 milionů korun
- Sledující: 252 tisíc
- Popis: Erik Meldik vydělává z YouTube a různých partnerství. Jeho tvorba zahrnuje vtipná videa a různé vlogy.
7. Agraelus (Vojtěch Fišas)
- Věk: 27
- Příjmy: 16 milionů korun
- Sledující: 631 tisíc
- Popis: Agraelus je známý gamer, který své příjmy generuje především z YouTube a streamování.
8. MenT (Jan Macák)
- Věk: 26
- Příjmy: 15 milionů korun
- Sledující: 1,54 milionu
- Popis: MenT se specializuje na gaming a další obsah, který cílí na mladší publikum.
9. Xnapy (Petr Jirák)
- Věk: 27
- Příjmy: 13,5 milionu korun
- Sledující: 107 tisíc
- Popis: Xnapy je další známý youtuber, jehož obsah zahrnuje gaming a různé vlogy.
10. Stejk (Jakub Steklý)
- Věk: 32
- Příjmy: 12 milionů korun
- Sledující: 1,34 milionu
- Popis: Stejk natáčí vtipná videa a vlogy ze svého života, což mu přináší značné příjmy.
Negativní vliv influencerů
Podle odborníků přinášejí youtubeři a další influenceři na sociálních sítích často negativní vliv na společnost. Demoralizují mládež, vedou je k hazardním hrám a prezentují život nereálně, což může mít nepříznivé důsledky. Jejich obsah často zahrnuje bláznivá videa, vlogy ze života nebo rady ohledně investování, což může být zavádějící.
Úspěch a výdělky českých youtuberů
Nejlepší čeští youtubeři si přijdou na desítky milionů korun ročně. Magazín Forbes ve spolupráci se společností Subscribe sestavil žebříček deseti nejlépe placených českých youtuberů, který ukazuje, jak se tuzemským internetovým celebritám daří. Peníze jim vydělávají především spolupráce, reklamy, product placement, prodej merche, předplatitelé a prodej vlastních nápojů.
Od roku 2021, kdy Forbes začal tento žebříček vydávat, se příjmy nejlépe placených youtuberů více než zdvojnásobily, přičemž letošní desítka si dohromady vydělá více než dvě stě milionů korun hrubého.