Ceny nafty a benzinu už přes měsíc neustále stoupají. Zatímco nafta zdražila od počátku srpna o více než 4,5 koruny, benzin si připsal „pouze“ 1,7 koruny na ceně. Vedle zvýšené spotřební daně a růstu cen na evropských trzích se nyní objevuje nový faktor, který by mohl ceny nafty ještě více zvednout: omezení dovozu.


Ceny nafty a benzinu už přes měsíc neustále stoupají. Zatímco nafta zdražila od počátku srpna o více než 4,5 koruny, benzin si připsal „pouze“ 1,7 koruny na ceně. Vedle zvýšené spotřební daně a růstu cen na evropských trzích se nyní objevuje nový faktor, který by mohl ceny nafty ještě více zvednout: omezení dovozu.

Od počátku prosince přijdou Česká republika, Slovensko a Maďarsko o výjimku z unijního embarga na paliva vyráběná z ruské ropy. Tyto země budou moci tyto paliva vyrábět pouze pro vlastní spotřebu. V Česku, které je soběstačné ve výrobě paliv jen zhruba ze 70 procent, se to dotkne především dodávek ze slovenského Slovnaftu. Tento druhý největší dovozce do Česka zásobuje český trh naftou až do výše 20 procent celkové spotřeby, na některých místech na východě Moravy dokonce do 50 procent.


Tento slovenský dodavatel, který vyrábí paliva právě z ruské ropy, se tak stane dalším "strašákem" v budoucím cenovém vývoji paliv. Česká republika se tak bude muset rychle zaměřit na hledání alternativních, preferenčně ne-ruských zdrojů dodávek paliv.

Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.