Automobilka Mercedes-Benz se potýká s dramatickým poklesem ziskovosti a prodejů, zejména na klíčovém čínském trhu. Snížení nákladů o miliardy eur a rozsáhlé organizační změny mají stabilizovat firmu, ale vyvolávají obavy o budoucnost evropských výrobců.

Mercedes hlásí těžké časy: propady tržeb, omezení výdajů a hromadné propouštění

Mercedes v těžké situaci: Co je důvodem?

Mercedes-Benz, jedna z nejznámějších značek luxusních automobilů, čelí nečekaným problémům. Zisk automobilky ve třetím čtvrtletí roku 2024 meziročně klesl na 1,72 miliardy eur, což je více než poloviční propad. Zároveň se její provozní marže propadla na 4,7 %, což je daleko od dříve hlášených dvouciferných čísel.

Klíčovým problémem je úbytek poptávky v Číně, kde Mercedes zaznamenal desetiprocentní pokles prodejů. Propad objednávek dosáhl až 40 %. Evropa také není výjimkou, kde za 11 měsíců roku 2024 poklesly prodeje o 3 %. Tento trend způsobuje výrazné problémy, zvláště pro německé výrobce, kteří jsou více závislí na asijských trzích než jejich francouzští konkurenti.

Plánované škrty a změny

Mercedes-Benz oznámil ambiciózní plán na snížení nákladů o 5 miliard eur ročně do roku 2027. Kromě omezení investic se firma chystá snížit fixní náklady o 1,5 miliardy eur. Součástí úsporných opatření je i propouštění zaměstnanců, které firma označuje za „nevyhnutelné“.

Společnost se připravuje na dlouhodobější období nízkých marží. Zatímco před dvěma lety sliboval generální ředitel Ola Källenius stabilní dvoucifernou marži, dnes vedení firmy přiznává, že bude úspěchem, pokud se marže udrží mezi 8 až 10 %.

Dopady na vedení společnosti

Koncem roku 2024 došlo k výrazným změnám v managementu firmy. Odešli klíčoví členové, včetně personální ředitelky Sabine Kohleisenové a šéfa pro čínský trh Hubertuse Trosku. Tyto změny jsou výsledkem snahy omladit vedení firmy, ale také přímou reakcí na neuspokojivé výsledky.

Kritika a širší kontext

Přestože Mercedes plánuje radikální kroky, odborníci upozorňují, že takové problémy neřeší pouze tato automobilka. Silná globální konkurence, tlak čínských výrobců na evropském trhu a přísné evropské regulace ohrožují celé odvětví.

Mercedesův přístup však vyvolává otázky. Někteří kritici tvrdí, že podobná opatření nejsou dostatečně razantní. Nízké marže a ztráty zisku by mohly vést k dlouhodobému oslabení evropských značek.

Dále se objevuje obava, že peníze ušetřené na provozu a investicích se v budoucnu nevrátí ve formě inovací, což zanechá evropské automobilky zaostávající za asijskou konkurencí. Obdobná situace se již projevila u dalších výrobců, například u BMW, jehož zisk klesl o 84 %, nebo u Volkswagenu, který je nucen propouštět.


Automobilový průmysl stojí před obrovskými výzvami. Mercedes-Benz se snaží zvrátit nepříznivý vývoj škrty a reorganizací, ale otázkou zůstává, zda tato opatření budou stačit. Bez podpory inovací a adaptace na měnící se globální trh hrozí, že kdysi dominantní evropské značky ztratí svůj náskok.

Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.