Kdysi úspěšná rakouská značka KTM se ocitla na pokraji kolapsu. Insolvenční řízení odhalilo astronomické dluhy a dramatický pokles prodejů. Jaké jsou příčiny krize a co čeká tradičního výrobce motocyklů dál?
Rakouská společnost KTM, známá jako největší evropský výrobce motocyklů, se ocitla ve vážné finanční krizi. Minulý týden vstoupila do insolvenčního řízení, čímž se naplno ukázalo, jak hluboko firma spadla. S celkovými závazky přesahujícími 2,9 miliardy eur (přibližně 73 miliard Kč) má nyní KTM pouhých 90 dní na to, aby se dohodla s věřiteli. Pokud selže, hrozí jí bankrot.
Příčiny krize: rychlá expanze a regulace
Ještě loni byla KTM zisková – její mateřská společnost Pierer Mobility vykázala obrat 2,66 miliardy eur a zisk 160 milionů eur. Dynamický růst se však ukázal jako neudržitelný. Prudký pokles prodejů o 27 % během letošního prvního pololetí, vysoké úrokové sazby a tlak na snížení nákladů vedly ke zhoršení finanční situace.
Ještě loni byla KTM zisková – její mateřská společnost Pierer Mobility vykázala obrat 2,66 miliardy eur a zisk 160 milionů eur. Dynamický růst se však ukázal jako neudržitelný. Prudký pokles prodejů o 27 % během letošního prvního pololetí, vysoké úrokové sazby a tlak na snížení nákladů vedly ke zhoršení finanční situace.
Evropská „zelená politika“ rovněž přispěla ke ztrátě konkurenceschopnosti. Vysoké ceny energií, pracovní regulace a enormní byrokracie zatěžují průmyslové firmy, včetně KTM. Výrazné investice do elektromobilů, které se často neprodávají podle očekávání, také ukrajují z rozpočtu tradičních výrobců.
Krutá realita: propouštění a škrty
KTM plánuje propustit část ze svých 6 000 zaměstnanců a omezit výrobu o 25 %. Šetřit se bude i na vývoji a účasti v závodech MotoGP, kde značka sice zůstane, ale s omezenou přítomností. Spřízněné značky jako GasGas a Husqvarna již začaly opouštět některé prestižní soutěže, aby snížily náklady.
KTM plánuje propustit část ze svých 6 000 zaměstnanců a omezit výrobu o 25 %. Šetřit se bude i na vývoji a účasti v závodech MotoGP, kde značka sice zůstane, ale s omezenou přítomností. Spřízněné značky jako GasGas a Husqvarna již začaly opouštět některé prestižní soutěže, aby snížily náklady.
Záchrana z Asie?
Naději na přežití by KTM mohla najít v přesunu svých aktivit do Asie. Již od roku 2011 spolupracuje s čínským partnerem CFMoto a část výroby byla přesunuta z Rakouska do Číny. Zakladatel společnosti Stefan Pierer nedávno uvedl, že větší zaměření na asijské trhy by mohlo firmě pomoci překonat současnou krizi.
Naději na přežití by KTM mohla najít v přesunu svých aktivit do Asie. Již od roku 2011 spolupracuje s čínským partnerem CFMoto a část výroby byla přesunuta z Rakouska do Číny. Zakladatel společnosti Stefan Pierer nedávno uvedl, že větší zaměření na asijské trhy by mohlo firmě pomoci překonat současnou krizi.
Evropa ztrácí konkurenceschopnost
Krize KTM ukazuje širší problém evropského průmyslu. Regulace a tlak na ekologická opatření často přinášejí opačný efekt – výroba se přesouvá do zemí, kde se na životní prostředí tolik nehledí, a Evropa přichází o tradiční výrobce. Případ KTM je jen jedním z mnoha příkladů, jak současná politika ohrožuje evropský průmysl. Budoucnost značky je tak nejistá, přičemž úplný konec v Evropě nelze vyloučit.
Krize KTM ukazuje širší problém evropského průmyslu. Regulace a tlak na ekologická opatření často přinášejí opačný efekt – výroba se přesouvá do zemí, kde se na životní prostředí tolik nehledí, a Evropa přichází o tradiční výrobce. Případ KTM je jen jedním z mnoha příkladů, jak současná politika ohrožuje evropský průmysl. Budoucnost značky je tak nejistá, přičemž úplný konec v Evropě nelze vyloučit.