Kdysi úspěšná rakouská značka KTM se ocitla na pokraji kolapsu. Insolvenční řízení odhalilo astronomické dluhy a dramatický pokles prodejů. Jaké jsou příčiny krize a co čeká tradičního výrobce motocyklů dál?
Ještě loni byla KTM zisková – její mateřská společnost Pierer Mobility vykázala obrat 2,66 miliardy eur a zisk 160 milionů eur. Dynamický růst se však ukázal jako neudržitelný. Prudký pokles prodejů o 27 % během letošního prvního pololetí, vysoké úrokové sazby a tlak na snížení nákladů vedly ke zhoršení finanční situace.
KTM plánuje propustit část ze svých 6 000 zaměstnanců a omezit výrobu o 25 %. Šetřit se bude i na vývoji a účasti v závodech MotoGP, kde značka sice zůstane, ale s omezenou přítomností. Spřízněné značky jako GasGas a Husqvarna již začaly opouštět některé prestižní soutěže, aby snížily náklady.
Naději na přežití by KTM mohla najít v přesunu svých aktivit do Asie. Již od roku 2011 spolupracuje s čínským partnerem CFMoto a část výroby byla přesunuta z Rakouska do Číny. Zakladatel společnosti Stefan Pierer nedávno uvedl, že větší zaměření na asijské trhy by mohlo firmě pomoci překonat současnou krizi.
Krize KTM ukazuje širší problém evropského průmyslu. Regulace a tlak na ekologická opatření často přinášejí opačný efekt – výroba se přesouvá do zemí, kde se na životní prostředí tolik nehledí, a Evropa přichází o tradiční výrobce. Případ KTM je jen jedním z mnoha příkladů, jak současná politika ohrožuje evropský průmysl. Budoucnost značky je tak nejistá, přičemž úplný konec v Evropě nelze vyloučit.
Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.