Historický moment pro evropský automobilový trh: Čínské automobilky nejen zaplavují Evropu svými elektromobily, ale dokonce ji začínají předbíhat i v inovacích a produkci. Volkswagen a další tradiční evropské značky bojují o přežití a čelí nečekané asijské konkurenci, která přetváří trh. Jaká budoucnost čeká evropský automobilový průmysl?


Poprvé v historii překoná čínský export aut do Evropy vývoz evropských vozů do Pekingu. Hlavním faktorem této proměny je rostoucí poptávka po elektromobilech a hybridních vozidlech, které se těší stále větší oblibě. Podle nedávné zprávy PwC Electric Vehicle Sales Review, každé třetí auto prodané na klíčových trzích má elektrický nebo hybridní pohon. Prodej těchto vozů se v první polovině roku 2024 zvýšil o 22 %, přičemž se prodalo téměř 11 milionů elektromobilů a hybridů.

Čistě elektrické vozy z toho tvořily přibližně 4,2 milionu, z nichž 2,5 milionu bylo prodáno v Číně. Oproti tomu prodej klasických aut se spalovacími motory klesl o 6 %. Tento trend vedl k tomu, že letos Čína vyveze do Evropy více aut, než kolik jich evropské značky exportují do Asie. Tento fenomén přichází v době, kdy Volkswagen čelí velkým problémům, včetně plánovaného uzavření některých svých německých továren kvůli nízkým prodejům.

Volkswagen, tradiční symbol evropského automobilového průmyslu, se potýká s vysokými náklady na přechod k elektromobilům a nedostatečnou poptávkou. Jeho finanční ředitel Arno Antlitz varoval, že pokud se firma nepřizpůsobí, nemusí přežít transformační období. Největší trh pro elektrické vozy značky VW je dlouhodobě Čína, kde se loni prodalo 75 tisíc jejich elektromobilů. Tento počet ale nestačí na to, aby německá automobilka mohla efektivně konkurovat levnějším čínským vozům.

Asijští výrobci, jako je čínská automobilka BYD, jsou v reakci na emisní normy EU o krok napřed. „Čínské automobilky jsou schopné reagovat na změny rychleji než ty evropské, které se potýkají s pomalou reakcí a těžkopádnými byrokratickými procesy,“ uvedl Martin Machala, odborník na automobilový průmysl.

Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.