Evropský automobilový průmysl, který po dekády dominoval světovému trhu, se ocitá v ohrožení. Čínské elektromobily zaplavují evropský trh, zatímco tradiční značky jako Volkswagen se potýkají s finančními problémy a propouštěním. Pokud Evropa zásadně nezmění svůj přístup, riziko, že se ocitne na chvostu, je reálné.
Evropa čelí krizi ve svém klíčovém odvětví – automobilovém průmyslu. Na jedné straně vidíme, jak čínská auta, včetně moderních elektromobilů, zaplavují evropské silnice. Na straně druhé je patrný úpadek tradičních evropských automobilek, které se nevyhnuly ztrátám a propouštění. Peking poprvé v historii překonává evropský vývoz automobilů, což je dáno obrovským zájmem o elektromobily, které se v Číně vyrábějí ve velkém tempu.
Podle posledních dat PwC Electric Vehicle Sales Review letos každé třetí auto na světových trzích představuje elektromobil nebo hybrid. Čistě elektrická vozidla, jichž se v první polovině roku prodalo 4,2 milionu, potvrzují trend přechodu na udržitelnou energii, který však Evropa není schopna plně využít. Tradiční výrobci, jako Volkswagen, nestačí konkurovat asijským značkám, které rychleji reagují na emisní požadavky Evropské unie a zákazníci je preferují díky nižší ceně a vyšší technologické flexibilitě.
Volkswagen, někdejší lídr, se v této situaci ocitá pod tlakem. Klesající tržby a nutnost propouštění zaměstnanců v Německu jsou známky krize, která zasahuje celý evropský automobilový průmysl. Čínské automobilky jako BYD se chystají expandovat do Evropy i výrobně, což evropský trh staví do nevýhodné pozice.
Martin Machala, odborník na automobilový průmysl, zdůrazňuje, že Evropa má těžkou pozici. „Čínské automobilky jsou o generaci napřed,“ komentuje situaci. Pokud se evropský přístup k inovacím a vývoji nezmění, je pravděpodobné, že Evropa již nebude schopna držet krok.
Čína nejenže dodává automobily do Evropy, ale rovněž vlastní podíly v evropských značkách, jako jsou MG nebo Volvo. Tyto kroky svědčí o rostoucím vlivu Číny na evropský trh, který je už nyní výrazně proměněn. Evropští výrobci se tak ocitají pod tlakem nejen finančním, ale i geopolitickým.