Cestující bez platné jízdenky dluží Dopravnímu podniku Praha (DPP) blízko jedné miliardy korun.


Cestující bez platné jízdenky dluží Dopravnímu podniku Praha (DPP) blízko jedné miliardy korun. Z tohoto dluhu se skládá 560 tisíc pohledávek. Navzdory tomu, že každoročně dochází k odhalení setků tisíc dalších neplatičů ze strany 140 revizorů DPP, exekuce jsou díky iniciativám jako Milostivá léta minimalizovány.

V posledním roce jsme zaznamenali rekordní počet kontrolovaných pasažérů, a to při konstantním počtu revizorů. Pozorujeme také mírný nárůst cestujících bez platného jízdeního,“ sděluje generální ředitel DPP Petr Witowski.
V roce 2022 provedli revizoři DPP více než 8,3 milionu kontrol, během nichž udělili více než čtvrt milionu pokut. To vedlo k nárůstu přirážek k jízdnému DPP na úroveň let před pandemií 2018 a 2019.

„Zvyšování počtu cestujících bez platného jízdeního přičítáme především současné energetické krizi. Lidé jsou citlivější na své výdaje a mohou se snažit ušetřit právě na dopravě. K tomu se přidává rostoucí počet lidí pracujících z domova v Praze, kteří pro sporadické cesty používají jednorázové jízdenky a mohou na jejich zakoupení zapomenout,“ uvádí Witowski.

Paralelně s tím se zvyšuje také počet pokut, které jsou vybírány přímo na místě. V minulém roce to byla již každá druhá pokuta. Zhruba čtvrtina neplatičů uhradila pokutu do 30 dnů a zbývající část byla předána advokátům DPP jako pohledávky. Ještě v roce 2018 přitom byla na místě zaplacena pouze třetina pokut.

„Zlepšuje se platební disciplína, především díky zavedení možnosti platit pokutu na místě platební kartou,“ vysvětluje Witowski. Tuto možnost DPP zavedl v květnu 2019.

Nejvíce stížností na pokuty DPP je spojeno s SMS jízdenkami, které dorazí na mobil až několik minut po jejich objednání a teprve poté může cestující nastoupit.

Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.