Kdysi vlajková loď amerického automobilového průmyslu, Chrysler, je nyní na dně. Se zúženou nabídkou a klesajícími prodeji čelí otázkám o své budoucnosti. Dokáže mateřský koncern Stellantis značku zachránit, nebo se Chrysler stane jen dalším historickým odkazem?
Býval to obr amerického automobilového průmyslu, jehož jméno je spojováno nejen s inovacemi, ale i s legendárním mrakodrapem Chrysler Building v New Yorku. Dnes však automobilka Chrysler nabízí pouze jediný model – minivan Pacifica, vyráběný v Kanadě. Po letech akvizic, bankrotu a druhé záchrany federálními úřady se značka snaží udržet naživu v rámci koncernu Stellantis, ale její budoucnost je nejistá.
Prodeje v propadu
Podle CNN se Chrysler Pacifica potýká s dramatickým poklesem prodejů. Během prvních devíti měsíců letošního roku klesly prodeje o 20 %, přičemž ve třetím čtvrtletí zaznamenaly propad dokonce o 44 %. Tento vývoj přichází v době, kdy celkový americký automobilový trh zaznamenal růst. Poklesy prodejů jsou součástí širších problémů mateřské společnosti Stellantis, která se potýká s nedostatečnou poptávkou po svých modelech na americkém trhu.
Podle CNN se Chrysler Pacifica potýká s dramatickým poklesem prodejů. Během prvních devíti měsíců letošního roku klesly prodeje o 20 %, přičemž ve třetím čtvrtletí zaznamenaly propad dokonce o 44 %. Tento vývoj přichází v době, kdy celkový americký automobilový trh zaznamenal růst. Poklesy prodejů jsou součástí širších problémů mateřské společnosti Stellantis, která se potýká s nedostatečnou poptávkou po svých modelech na americkém trhu.
Stellantis hledá cestu ven
Tento týden Stellantis oznámil odchod generálního ředitele Carlose Tavarese, což přispělo k nejistotě v koncernu. Firma hledá nejen nového šéfa, ale i strategii, která by zajistila budoucnost jejích značek. Chrysler je přitom jednou ze čtyř severoamerických značek koncernu vedle Jeepu, Dodge a Ram. Někteří analytici zpochybňují, zda má Chrysler v této sestavě své místo.
Tento týden Stellantis oznámil odchod generálního ředitele Carlose Tavarese, což přispělo k nejistotě v koncernu. Firma hledá nejen nového šéfa, ale i strategii, která by zajistila budoucnost jejích značek. Chrysler je přitom jednou ze čtyř severoamerických značek koncernu vedle Jeepu, Dodge a Ram. Někteří analytici zpochybňují, zda má Chrysler v této sestavě své místo.
„Máte čtyři značky, ale nedostatek modelů, aby všechny přežily,“ uvedl Ivan Drury, analytik společnosti Edmunds. Podle něj může být pro Stellantis efektivnější značku prodat nebo ukončit.
Plány na elektrifikaci
Představitelé Stellantisu však odmítají, že by Chrysler měl zmizet. Koncern dal každé ze svých 14 značek deset let na vybudování ziskového a udržitelného podnikání. Pro Chrysler to znamená transformaci směrem k elektrifikaci. Plán zahrnuje uvedení nového elektromobilu na trh v roce 2025, který bude vycházet z konceptu Airflow. Tento vůz má být prvním krokem k tomu, aby se Chrysler stal do roku 2028 plně elektrickou značkou.
Představitelé Stellantisu však odmítají, že by Chrysler měl zmizet. Koncern dal každé ze svých 14 značek deset let na vybudování ziskového a udržitelného podnikání. Pro Chrysler to znamená transformaci směrem k elektrifikaci. Plán zahrnuje uvedení nového elektromobilu na trh v roce 2025, který bude vycházet z konceptu Airflow. Tento vůz má být prvním krokem k tomu, aby se Chrysler stal do roku 2028 plně elektrickou značkou.
Je konec opravdu blízko?
Budoucnost Chrysleru však zůstává nejistá. S jediným modelem na trhu a klesajícími prodeji stojí značka před obrovskými výzvami. Pokud se Stellantisu nepodaří rychle realizovat své plány na elektrifikaci a rozšíření nabídky, hrozí, že Chrysler skončí jako další historická značka, která nedokázala přežít měnící se podmínky automobilového průmyslu.
Budoucnost Chrysleru však zůstává nejistá. S jediným modelem na trhu a klesajícími prodeji stojí značka před obrovskými výzvami. Pokud se Stellantisu nepodaří rychle realizovat své plány na elektrifikaci a rozšíření nabídky, hrozí, že Chrysler skončí jako další historická značka, která nedokázala přežít měnící se podmínky automobilového průmyslu.
Stellantis tak musí rozhodnout, zda je záchrana Chrysleru strategickou prioritou, nebo zda značka ustoupí ve prospěch silnějších jmen, jako jsou Jeep či Ram. Odpověď na tuto otázku může rozhodnout nejen o budoucnosti Chrysleru, ale také o tom, jaký odkaz si značka odnese do historie.