Německé automobilky snižují náklady, konkurence roste
Německé automobilky pod tlakem
Automobilový průmysl v Německu se potýká s krizí. Po Volkswagenu a Mercedesu hlásí výrazný pokles zisku i BMW, a to o 37 %. Důvody? Složitá situace na čínském trhu, obavy z dovozních cel a rostoucí konkurence. Odborníci varují, že němečtí výrobci nejsou dostatečně připraveni na změny, a jako vzor uvádějí japonskou Toyotu.
„Čísla ukazují konec mimořádné konjunktury po pandemii. Automobilky ale nejsou stejně připravené na nové výzvy,“ uvádí německý server Tagesschau.de.
Snižování nákladů a nové strategie
Německé automobilky hledají způsoby, jak se vyrovnat s klesajícími zisky:
- Mercedes plánuje do roku 2027 snížit náklady o 10 % a část výroby přesunout do levnějších regionů.
- Volkswagen uzavřel závod v Bruselu a plánuje do roku 2030 zrušit čtvrtinu pracovních míst u své hlavní značky.
- BMW neplánuje globální propouštění, ale snižuje provozní výdaje a investuje do modernizace modelové řady.
Podle Deutsche Bank má nejlepší vyhlídky Volkswagen. Pokud dojde ke zmírnění emisních regulací, snížení nákladů a představení nových modelů, může se zotavit rychleji než konkurence.
Nedostatečná vize a pomalé inovace
Podle experta na automobilový průmysl Jürgena Piepera němečtí výrobci stále zaostávají za konkurencí. „Chybí jim dlouhodobá strategie, inovace jsou pomalé a know-how přebírají jen minimálně,“ varuje.
Volkswagen by mohl překvapit díky nové modelové řadě, BMW má silnou pozici v oblasti inovací, ale mělo by více investovat do nových technologií. Mercedes zůstává lídrem v luxusním segmentu, který je méně náchylný na cenové turbulence.
Toyota jako vzor úspěchu
Oproti tomu Toyota je podle expertů strategicky připravenější než její němečtí konkurenti. Klíčové faktory jejího úspěchu:
✔ Široká modelová paleta
✔ Dlouholeté zkušenosti s hybridními pohony
✔ Efektivní globální produkce
✔ Široká modelová paleta
✔ Dlouholeté zkušenosti s hybridními pohony
✔ Efektivní globální produkce
Hybridní vozy jsou momentálně extrémně žádané a Toyota se díky tomu udržuje na vrcholu trhu.
Řešení: Úspory a investice do baterií
Podle odborníka Guillauma Dejeana z Allianz Trade by německé automobilky měly zúžit nabídku na pět až šest modelových řad dostupných jak v hybridní, tak elektrické verzi. To by snížilo náklady a zvýšilo efektivitu.
Další klíčové kroky pro udržení konkurenceschopnosti:
🔹 Investice do modernizace výroby alespoň 10 % ročních nákladů
🔹 Zavedení dovozních cel na auta s nízkým podílem evropských komponent
🔹 Podpora výroby a recyklace baterií, snížení závislosti na Číně
🔹 Elektrifikace podnikových flotil a nákupní bonusy na evropská elektroauta
🔹 Investice do modernizace výroby alespoň 10 % ročních nákladů
🔹 Zavedení dovozních cel na auta s nízkým podílem evropských komponent
🔹 Podpora výroby a recyklace baterií, snížení závislosti na Číně
🔹 Elektrifikace podnikových flotil a nákupní bonusy na evropská elektroauta
Budoucnost německých automobilek je nejistá
Německé automobilky se snaží reagovat na nové výzvy, ale podle odborníků stále zaostávají za konkurencí. Pokud nezrychlí inovace, nezefektivní výrobu a nezajistí lepší podmínky na trhu, může jejich dominance v globálním automobilovém průmyslu slábnout.
Prohřešky, které si zaslouží článek, můžete hlásit na anticorruptionhotline.com nebo na protikorupcnilinka.cz.